مشاهده وبسایت رایگان اس ام اس دریافت سامانه پیامک رایگان

جنجال پیامک‌های کد ورود شبکه های اجتماعی خارجی


 تاریخ : ۱۴۰۱/۵/۳۰ 262 Like

جنجال پیامک‌های کد ورود شبکه های اجتماعی خارجی

از چند روز پیش، کاربران با یک مشکل جدید که مرتبط با شبکه‌های اجتماعی است روبه‌رو شده‌اند.هنگامی که برخی کاربران برای نصب تلگرام و اینستاگرام درخواست کد تأیید را ارسال می‌کنند، کد مربوطه برای آنها ارسال نمی‌شود. با ذهنیتی که بخش قابل توجهی از کاربران درباره موضوع فیلترینگ و طرح موسوم به صیانت دارند، این اتفاق را به اپراتورها نسبت داده‌اند.

کما اینکه مسدود شدن شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس هم از سوی اپراتورها اتفاق افتاد. مسدود شدن ارسال پیامک کد تأیید بعضی از شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و برخی موارد دیگر ازجمله اعمال گزینه safe search گوگل از سوی اپراتورها، باعث شده که در زمان بروز چنین مواردی کاربران، انگشت اتهام را در وهله اول به‌سوی اپراتورها نشانه روند. با این حال، 2اپراتور اصلی کشور طی توییت‌هایی جداگانه خود را از این اتهام مبرا دانستند.

در واقع، آنها این اختلال را به سیاست‌های پلتفرم‌های خارجی نسبت دادند اما مدرکی برای ادعای خود ارائه نکردند. این در حالی است که احتمال تصمیم پلتفرم و همچنین عدم‌ اعمال محدودیت از سوی اپراتورها به دلایل اقتصادی دور از ذهن نیست.

احتمال تصمیم پلتفرم‌ها
آرش کریم‌بیگی، روزنامه‌نگار حوزه آی‌سی‌تی در گفت‌وگو با همشهری درباره دریافت نکردن پیامک کد تأیید ورود به پلتفرم‌ها از سوی کاربران به چند مورد احتمالی اشاره می‌کند. کریم‌بیگی نخستین احتمال را تصمیم خود پلتفرم (فرضا تلگرام) مبنی بر توقف ارسال پیامک می‌داند و می‌گوید: «در این حالت، پلتفرم می‌تواند با تماس صوتی(voice call) یا تماس از دست‌رفته(missed call) فرایند تصدیق شماره موبایل را انجام دهد.» این در حالی است که او یادآوری می‌کند، درصورتی که پیام‌رسان بخواهد با تماس صوتی یک کد تأیید را برای کاربر بخواند و این تماس از مبدأ بین‌الملل باشد طبعا هزینه تمام‌شده برای پیام‌رسان بیشتر از ارسال پیامک خواهد بود. کریم‌بیگی همچنین احتمال موفقیت این روش را از منظر تجربه کاربری کم می‌داند.

روش تماس از دست رفته
این روزنامه‌نگار حوزه آی‌سی‌تی موبایل علاوه بر این، احتمال بهره‌بردن پیام رسان از مدل missed call برای ارسال کد تأیید را مورد توجه قرار می‌دهد و یادآوری می‌کند که بعضی از سرویس‌ها از این روش استفاده کرده‌اند. کریم‌بیگی در توضیح این روش می‌گوید: «از یک شماره متفاوت تماس بدون پاسخ با کاربر برقرار می‌شود و سرور پیام‌رسان، آن شماره اختصاصی را به‌عنوان کد تأیید درنظر می‌گیرد و به این ترتیب کاربر وارد پیام‌رسان می‌شود.»

به‌گفته او «اگرچه این روش برای پیام‌رسان هزینه بسیار پایینی دارد، اما از آنجا که این روش معادل تماس‌های کلاهبرداری (Wangiri missed call) محسوب می‌شود، بدیهی است که دپارتمان‌های تضمین درآمد و مقابله با تقلبات اپراتورها این تماس‌ها را مسدود می‌کنند». به این ترتیب کریم‌بیگی نتیجه می‌گیرد که در پیش گرفتن این روش (missed call) نمی‌تواند ادامه‌دار و با ثبات باشد.

به نفع اپراتورها نیست
روزنامه‌نگار حوزه آی‌سی‌تی همچنین اعمال اختلال عمدی از سوی اپراتورها در ارسال و دریافت پیامک پیام‌رسان‌های خارجی را هم به لحاظ فنی و اقتصادی معقول نمی‌داند. کریم‌بیگی با اشاره به این موضوع عنوان می‌کند که اپراتورهای موبایل ایران درصورت چنین اقدامی، درآمد ارزی قابل توجهی را از دست می‌دهند. او در نهایت معتقد است که در این مورد، احتمالا تلگرام با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌های خود، در حال آزمایش روش‌های گفته شده ازجمله missed call است. با این حال، به‌نظر می‌رسد این پیام‌رسان به روش ارسال پیامک روی می‌آورد و کدهای تأیید را به شکل سابق برای کاربران ارسال می‌کند.

ما مسدود نکرده‌ایم
همراه اول در واکنش به اظهارات کاربران در توییتر نوشت: «درخصوص عدم‌ دریافت پیامک کد تأیید پلتفرم‌های خارجی، به اطلاع مشترکان عزیز می‌رسانیم که همراه اول هیچ‌گونه تغییر و محدودیتی ایجاد نکرده و عدم‌دریافت پیامک، به‌دلیل سیاست جدید این پلتفرم‌هاست و ارتباطی به اپراتورهای ایرانی ندارد.» ایرانسل هم در توییتی مشابه نوشت: «ایرانسلی‌های عزیز، مشکل دریافت نکردن پیامک کد تأیید ورود به پلتفرم‌های خارجی که برخی از شما اخیرا با آن مواجه شده‌اید، حاصل سیاست جدید پلتفرم‌های خارجی است وبه اپراتورهای ایرانی ارتباطی ندارد. در این زمینه، ایرانسل هیچ‌گونه محدودیت و یا تغییری اعمال نکرده است.» نکته جالب این دو توییت، شباهت زیاد هر دو متن به یکدیگر است، گویی که نویسنده آن یک نفر بوده و فقط جمله‌بندی‌ها عوض شده است. در ضمن هیچ‌یک از این دو اپراتور در مورد ادعای «سیاست جدید پلتفرم‌های خارجی» مدرک یا منبعی به مشترکان عزیز ارائه نداده‌اند. این در حالی است که در زمان نگارش این گزارش، خبرنگار همشهری به‌طور آزمایشی درخواست کد تأیید تلگرام را ارسال و پیامک کد تأیید ورود از سوی این پلتفرم را دریافت کرد.

منبع: همشهری آنلاین



Like 262

در باره نویسنده
ابوالفضل برزگران
کارشناس نرم افزار(وب مستر-ایده پرداز) علاقه مند به حوزه ی سئو

جستجو
 

خرید پنل اس ام اس (رایگان) در چند لحظه و دریافت سامانه پیامک با امکانات کامل و نامحدود پنل اس ام اس
سایر خدمات ما
طراحی سایت
طراحی و تولید نرم افزار
نرم افزار جامع دهیاری
جستجوگر هوشمند خبر
رایگان اس ام اس
پنل اس ام اس تعرفه پیامک نمایندگی
ثبت نام رایگان شماره اختصاصی ورود به سامانه
سامانه پیام کوتاه وب سرویس پیامک انتقال پیامک
سوالات متداول امکانات سامانه پیامک تماس با ما
وب سرویس ارسال پیامک ویژه برنامه نویسان پلاگین وردپرس ارسال پیامک
ارسال پیامک از طریق url- وب سرویس ارسال پیامک rest انتقال پیامک های دریافتی به سایت شما
تماس با ما
آدرس : مازندران، بابل، خیابان نواب صفوی، روبروی اشرفی 16
تلفن : 01132290134
فکس : 02189774876
ایمیل : info [a] raygansms.com
پیامک : 30006859
تلگرام : @RayganSMS