مشاهده وبسایت رایگان اس ام اس دریافت سامانه پیامک رایگان

اپراتور های مجازی تلفن همراه


 تاریخ : ۱۳۹۷/۷/۲۸ 468 Like

اپراتور های مجازی تلفن همراه

زمانی که تلفن همراه وارد ایران شد، تنها شرکتی که ارائه دهنده خدمات سیم کارتی بود، محدود به یک شرکت مخابرات بود بعد از مدتی با ورود ایرانسل و تبلیغات گسترده آن ، انحصار بازار شکسته شد و این امر باعث رقابت و رشد و ترقی این صنعت در کشور شد، در حال حاضر 4 اپراتور همراه موبایل یا (MNO (Mobile Network Operator در ایران فعالیت می کنند که عبارند از : همراه اول (شرکت مخابرات ایران)، ایرانسل (شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل)، شرکت خدمات ارتباطی رایتل و شرکت سازمان منطقه آزاد کیش . قطعا با ورود اپراتور های مجازی، رقابت بین اپراتور های تلفن همراه بیش از پیش خواهد شد و ما شاهد رشد و پیشرفت کمی و کیفی اپراتور های تلفن همراه خواهیم بود. اما اپراتور های مجازی چه تفاوتی با اپراتور های اصلی موبایل دارند؟ این تفاوت در شبکه و زیرساخت توسعه شبکه و ظرفیت ها/تعرفه/سیم کارت و شماره/و خدمات آن ها می تواند باشد.

  • مهم ترین تفاوت که سبب حیات اپراتور های مجازی‌ می‌شود، خدمات آن ها است. در واقع اپراتور های مجازی می‌توانند با ارائه انواع مختلف خدمات در بستر فیزیکی اپراتور های اصلی، هم واسط بین اپراتور های اصلی و مشترکین شوند و هم با عدم درگیر شدن در لایه های سخت افزار، تمامی تمرکز خود را بر ارائه سرویس های متنوع و با کیفیت به مشترکین خود قرار دهند.

انواع اپراتور های مجازی تلفن همراه؟

اپراتور مجازی تلفن همراه نوع اول (Full MVNO)

دارای تمام امکانات، تجهیزات فنی و هسته شبکه تلفن همراه بوده و با بکارگیری زیرساخت رادیویی شبکه‌های تلفن همراه موجود، خدمات نوآورانه و متمایزی را به مشترکین خود ارائه می‌کنند. اپراتوری که مجاز به اجاره و یا خرید خدمات شبکه تلفن همراه از اپراتور میزبان براساس قرارداد عمده فروشی می باشد و با استفاده از نشان تجاری و مدل بازاریابی و فروش خود ، آن را به صورت خرده فروشی به مشترکین نهایی ارائه می نماید و علاوه بر آن باید تا پایان سال دوم ، قسمت هایی از شبکه زیر ساخت تلفن همراه (به جز شبکه دسترسی رادیویی) شامل حداقل مرکز سوئیچینگ تلفن همراه و نقاط پشتیبانی خدمات داده مانند GGSN و SGSN  و مرکز ثبت اطلاعات مکانی (HLR) مشترکان را مخصوص خود ایجاد و راه اندازی نماید. گفتنی است اپراتورهای نوع اول مجاز به در اختیار داشتن سکوی خدمات ، سامانه صورتحساب گیری و مدیریت و نگهداری مشترکان هستند. در تبصره  چنین آمده که اپراتور مجازی نوع اول ، به غیر از طیف در اختیار اپراتور میزبان ، مجاز به استفاده از سایر طیف های فرکانسی نیازمند اخذ مجوز ، ایجاد شبکه دسترسی رادیویی و شبکه انتقال مربوط به آن به هر صورت تحت هر عنوان نمی باشد. شرکت های کیش سل پارس ، توسعه ارتباطات همراه شاتل و پارسیان همراه لوتوس دارای پروانه اپراتور مجازی نوع اول می باشند.

اپراتور مجازی تلفن همراه نوع دوم (Light MVNO)

اپراتوری که مجاز به اجاره یا خرید خدمات شبکه تلفن همراه از اپراتور میزبان بر اساس قرارداد عمده فروشی می باشد و با استفاده از نشان تجاری و مدل بازاریابی و فروش خود ، آن را به صورت خرده فروشی به مشترکین نهایی ارائه می نماید. اپراتورهای مجازی نوع دوم مجاز به در اختیار داشتن سکوی خدمات ، سامانه صورتحساب گیری و مدیریت و نگهداری مشترکان هستند. در تبصره چنین آمده که اپراتور مجازی نوع دوم مجاز به داشتن مراکز سوئیچینگ تلفن همراه مستقل و نقاط پشتیباتی خدمات داده مانند GGSN و SGSN مخصوص به خود نمی باشد. همچنین در تبصره دیگری ذکر شده که اپراتور مجازی نوع دوم ، به غیر از طیف در اختیار اپراتور میزبان ، مجاز به استفاده از طیف های فرکانسی نیازمند اخذ مجوز ، ایجاد شبکه دسترسی رادیویی و شبکه انتقال مربوط به آن به هر صورت و تحت هر عنوان نمی باشد. در حال حاضر شرکت نگین ارتباطات آوا تنها شرکتی است که دارای پروانه اپراتور مجازی نوع دوم می باشد. در صورت کلی تفاوت اپراتور مجازی نوع دوم با نوع اول این است که نه تنها در قسمت دسترسی بلکه در تمام قسمت ها نیز صاحب شبکه نیستند یا به عبارتی سطح ارائه خدمات این مدل متکی به شبکه اپراتورهای اصلی تلفن همراه می باشد. همچنین اپراتور مجازی تلفن همراه نوع دوم نیازمند زیرساخت خاصی نیست و می ‌تواند از زیرساخت‌ های سوییچینگ و HLR اپراتورهای تلفن همراه استفاده کند اما در اپراتور مجازی نوع اول باید شبکه و Core طراحی و ایجاد گردد. اپراتور نوع اول به غیر از شبکه دسترسی ، همه بخش های دیگر شبکه را می ‌تواند در اختیار داشته باشد در صورتیکه اپراتور مجازی نوع دوم ، نه تنها در قسمت دسترسی بلکه در تمامی بخش ‌ها نیز صاحب شبکه نیست.

مزیت های اپراتور های مجازی تلفن همراه

اما به عنوان یک مشتری، چرا باید اپراتوری های مجازی مطلوب ما باشند؟ جواب این سوال در یک کلمه نهفته است: کیفت خدمات. اپراتور های مجازی تلفن همراه می‌توانند خدمات گسترده ای را شامل سرویس پیام کوتاه(SMS) ، سرویس پیام صوتی(VMS)، سرویس نمایشگر (CLIP)، سرویس انتظار مکالمه (Call Waiting)، سرویس انتقال مکالمه(Call Divert)، سرویس اتصال به اینترنت ،کنفرانس تلفنی (call conference)، ، نمایش محدوده انتن دهی روی صفحه گوشی (Cell-Info)، دریافت پیام های فرهنگی و تبلیغاتی روی صفحه گوشی(cell-Broadcasting) و ... ارائه دهند. علاوه بر خدمات اصلی، خدمات ارزش افزوده گوناگونی با طرح ها و تعرفه های گوناگون ارائه می‌شود که مشترک می‌تواند بنابر نیاز و کیفیت دریافتی، اپراتور خود را انتخاب نماید. مزیت دیگر استفاده از اپراتور‌های مجازی، قالیت مالکیت‌های مجزاست. از آنجایی که طبق قوانین سازمان تنظیم مقررات، هر شخص حقیقی می‌تواند حداکثر 10 سیم کارت از یک اپراتور داشته باشد، با توجه به اینکه اپراتور مجازی نیز یک اپراتور مجزاست، این امکان وجود دارد که در بستر یک اپراتور اصلی تعداد بیشتری سیم کارت توسط یک شخص حقیقی دریافت شود. همچنین به جهت ایجاد رقابت، اپراتور‌های مجازی می‌توانند خدمات خود را به صورت خلاقانه تر و ساده تری به مشتریان خود ارائه دهند. این اپراتور‌ها می‌توانند دفاتر فروش و نمایندگی خود را در مناطقی که اپراتور‌های اصلی ممکن است نتوانند خدمات مطلوبی ارائه نمایند ( مانند روستاها یا حومه شهرها) خدمت رسانی کنند. این موضوع در نهایت سبب افزایش کیفیت خدمات به مشتریان می‌گردد. در واقع اپراتور‌های مجازی به دلیل عدم درگیری با بخش زیرساخت و فیزیکی شبکه، می‌توانند سرمایه و تمرکز حداکثری خود را بر روی ارائه هر چه بهتر سرویس‌ها به مشترکین خود کنند که از یک سو به دلیل استفاده از زیرساخت اپراتور‌های اصلی سبب سودآوری برای این اپراتور‌ها شده و از سوی دیگر سبب افزایش کیفت خدمات و رضایتمندی مشتریان می‌شوند. در حال حاضر سه شرکت کیش سل پارس (سامانتل)، توسعه ارتباطات همراه شاتل (شاتل موبایل) و شرکت پارسیان همراه لوتوس (لوتوس تل)، با دریافت پروانه اپراتور مجازی تلفن همراه از سازمان تنظیم مقررات، در حال ارائه خدمات خود می‌باشند. یک نکته ای که نباید موجب فراموشی سپرده شود اپراتور های مجازی علاوه بر امکانات و خدمات منحصر بفردی که میتوانن به مشترکان خودشون ارائه بدهند... می توانند موجب کارآفرینی و اشتغالزایی در کشور هم بشوند...

ثبت نام رایگان در سامانه پیامک رایگان اس ام اس

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به شماره های 01132290134 و یا 09116665601 تماس حاصل نمایید.



Like 468

در باره نویسنده
ابوالفضل برزگران
کارشناس نرم افزار(وب مستر-ایده پرداز) علاقه مند به حوزه ی سئو

جستجو
 

خرید پنل اس ام اس (رایگان) در چند لحظه و دریافت سامانه پیامک با امکانات کامل و نامحدود پنل اس ام اس
سایر خدمات ما
طراحی سایت
طراحی و تولید نرم افزار
نرم افزار جامع دهیاری
جستجوگر هوشمند خبر
رایگان اس ام اس
پنل اس ام اس تعرفه پیامک نمایندگی
ثبت نام رایگان شماره اختصاصی ورود به سامانه
سامانه پیام کوتاه وب سرویس پیامک انتقال پیامک
سوالات متداول امکانات سامانه پیامک تماس با ما
وب سرویس ارسال پیامک ویژه برنامه نویسان پلاگین وردپرس ارسال پیامک
ارسال پیامک از طریق url- وب سرویس ارسال پیامک rest انتقال پیامک های دریافتی به سایت شما
تماس با ما
آدرس : مازندران، بابل، خیابان نواب صفوی، روبروی اشرفی 16
تلفن : 01132290134
فکس : 02189774876
ایمیل : info [a] raygansms.com
پیامک : 30006859
تلگرام : @RayganSMS