مشاهده وبسایت رایگان اس ام اس دریافت سامانه پیامک رایگان

افشای جزئیات تازه از ویروس استاکس نت


 تاریخ : ۱۳۹۴/۱۲/۲۰ 445 Like

افشای جزئیات تازه از ویروس استاکس نت

 ابتدا با ویروس استاکس نت آشنا شده و سپس برخی از اعتراف های مسئولان تولید و پخش این ویروس و یک گزارش از روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف را با هم می خوانیم.

 
"استاکس نت" معروف ترین ویروس از مجموعه ابزار حملات سایبری است که از سوی دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی ساخته شد و با هدف متوقف ساختن برنامه هسته ای و غنی سازی اورانیوم از سوی ایران مورد استفاده قرار گرفت. هنوز بطور رسمی مشخص نشده که کدام مرکز تحقیقاتی آمریکایی و صهیونیستی در ساخت این بدافزار نقش داشته اند.
 
در گزارش اخیر روزنامه انگلیسی "دیلی تلگراف" به نقل از یکی از نشریات علمی و دانشگاهی کشور انگلیس آمده است که احتمالا ویروس"استاکس نت" که در سال 2010 میلادی علیه تاسیاست هسته ای ایران از سوی کشورهای غربی مورد استفاده قرار گرفت سبب شده تا غنی سازی اورانیوم از سوی ایران افزایش یابد و این امر به پیشرفت برنامه هسته ای ایران بیانجامد.
عملکرد شتابزده اسراییلی‌ها در تقابل با برنامه ریزی های مورد توافق دو طرف بود. در نتیجه صدها میلیون دلار پول سرمایه‌گذاری شده بر روی این عملیات تلف شد.
 
چندی پیش  فیلم مستندی در فستیوال برلین به نمایش درآمد که در آن به مسئله خرابکاری در برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران نیز پرداخته شده بود.این مستند که Zero Days نام دارد توسط آلکس گیبنی ساخته شده و تلاش‌های مشترک آمریکا و اسراییل برای طراحی استاکس‌نت و خرابکاری در برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را افشا می‌کند.
در بخشی از مستند مذکور ژنرال مایکل هیدن رییس سابق سیا و همین طور آژانس امنیت ملی آمریکا مدعی می‌شود هدف از حمله احتمالی اسراییل به ایران کشاندن آمریکا به جنگ خواهد بود.
بر اساس شهادت برخی نیروهای اطلاعاتی در این فیلم که البته در قالب بازسازی توسط یک بازیگر صورت گرفته، شتابزدگی اسراییل باعث شد تلاش برای خرابکاری در تاسیسات مستحکم فردو به طور کامل ناکام بماند. در این فیلم در مورد یک عملیات مخفی دیگر سایبری با اسم کد NZ (Nitro Zeus) هم افشاگری شده است.
 
یکی از منابع مورد مصاحبه قرار گرفته در این فیلم می‌گوید: ما میلیون‌ها دلار صرف خرابکاری در همه رایانه‌های مورد استفاده در زیرساخت‌های ایرانیان در قالب نمونه‌ای از یک جنگ کردیم. ما به دولت، ایستگاه‌ها و خطوط انتقال برق و اکثر زیرساخت‌های ایران نفوذ کردیم.
جو بایدن معاون اول رییس جمهور آمریکا هم در این فیلم اظهار داشته اسراییلی‌ها با تغییر کد این ویروس مرگبار کاری کردند که بر خلاف برنامه اولیه، این ویروس از رایانه‌های مربوط به برنامه هسته‌ای به رایانه‌های متعددی در سراسر ایران منتقل شود و از آنها به رایانه‌هایی در سراسر جهان برود و حتی به رایانه‌هایی در شرکت‌های آمریکایی آسیب بزند.
 
گسترش برنامه‌ریزی نشده این ویروس منجر به افشای این عملیات شد و به ایرانیان امکان داد تا با همکاری متخصصان روس و بلا روس واکسنی برای رفع آلودگی رایانه‌ها ابداع کنند و بهتر بتوانند از برنامه هسته‌ای خود دفاع کنند.
 
افشای این عملیات باعث شد ویروس استاکس‌نت و حتی فرمول مخفی نگارش کدهای آن که یکی از پیشرفته‌ترین و محرمانه‌ترین انواع ویروس‌ها در جهان بود به دست ماموران اطلاعاتی ایران و روسیه بیفتد.
 
بر طبق این مستند طراحی استاکس‌نت از زمان ریاست جمهوری بوش آغاز شده بود که دوست نداشت برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران تنها گزینه نظامی را در اختیار داشته باشد. لذا متخصصان آمریکا و اسراییل به فکر خرابکاری در رایانه‌های مورد استفاده در تاسیسات هسته‌ای ایران افتادند.
 
آنان با مشاهده تصاویر بازدید محمود احمدی نژاد از تاسیسات هسته‌ای نطنز به اطلاعات مورد نیاز از رایانه‌های نصب شده در آنجا دست یافتند و نقاط ورود و خروج ویروس به سیستم را هم مشخص کردند. یکی از متخصصانی که در این تصویر در حال همراهی رییس جمهور وقت ایران بود هم چند سال بعد در عملیاتی که به موساد نسبت داده شد ترور گردید.
از سوی دیگر کپی یکی از سانتریفیوژهای نطنز در آزمایشگاه های ملی آمریکا در Oak Ridge تنسی ساخته شد. استفاده از ویروس استاکس‌نت موجب آسیب دیدن و شکستن چرخاننده‌های سانتریفیوژ مذکور شد. بعد از نمایش موضوع برای بوش وی دستور سرمایه گذاری بیشتر در این زمینه را صادر کرد و بعد از وی اوباما هم همین رویه را ادامه داد.
 
البته او معتقد بود که اگر چه اجرای این طرح اسراییلی‌ها را آرام می‌کند، اما موجب می‌شود روس‌ها و چینی‌ها هم در آینده چنین کاری را بر ضد آمریکایی‌ها انجام دهند. از جمله دیگر افشاگری‌های جالب در این مستند اشاره به همکاری انگلیس با آمریکا و اسراییل برای جاسوسی تلفنی، استراق سمع، رمزشکنی و جنگ سایبری است.
در بخشی از گزارش اخیر منتشر شده توسط روزنامه انگلیسی "دیلی تلگراف" با اذعان به پیشرفت های هسته ای کشورمان آمده است "علیرغم آنکه از ویروس استاکس نت در آگوست سال 2010 میلادی برای حمله به تاسیسات هسته ای "نطنز" استفاده شده بود شواهد بعدی نشان دادند که این مسئله تاثیر معکوس داشته است و فعالیت دستگاههای آن تاسیسات نسبت به گذشته بصورت تدریجی اما مداوم افزایش یافته اند. این در حالیست که کشورهای غربی از جمله آمریکا با همراهی رژیم صهیونیستی از سال 2009 تا 2010 میلادی از این ویروس علیه تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی استفاده کرده بودند اما ایران در پایان سال 2009 میلادی 1.000 عدد از سانتریفوژ های خود را عوض کرد و تا اوایل سال 2010 میلادی سانتریفوژ های بهتری را جایگزین آنها ساخت."
 
در ادامه گزارش "دیلی تلگراف" آمده است "تحلیلگران هسته ای بر این باورند که فعالیت بدافزار استاکس نت موفقیت آمیز نبوده و نمی توانند به سادگی دستگاههای غنی سازی اورانیوم را از کار اندازند. در مقابل، شواهد نشان می دهد که پیشرفت های هسته ای ایران از حمله غنی سازی اورانیوم توسط آن کشور رشد قابل ملاحظه ای داشته است."
 

منبع : سایت ایتنا و سایت باشگاه خبرنگاران جوان
Like 445

در باره نویسنده
مهدی رحمان زاده
کارشناس فناوری اطلاعات، طراح سایت و علاقه مند به حوزه وب و یادگیری تکنولوژی های کاربردی و نوین
پست های مرتبط

جستجو
 

خرید پنل اس ام اس (رایگان) در چند لحظه و دریافت سامانه پیامک با امکانات کامل و نامحدود پنل اس ام اس
سایر خدمات ما
طراحی سایت
طراحی و تولید نرم افزار
نرم افزار جامع دهیاری
جستجوگر هوشمند خبر
رایگان اس ام اس
پنل اس ام اس تعرفه پیامک نمایندگی
ثبت نام رایگان شماره اختصاصی ورود به سامانه
سامانه پیام کوتاه وب سرویس پیامک انتقال پیامک
سوالات متداول امکانات سامانه پیامک تماس با ما
وب سرویس ارسال پیامک ویژه برنامه نویسان پلاگین وردپرس ارسال پیامک
ارسال پیامک از طریق url- وب سرویس ارسال پیامک rest انتقال پیامک های دریافتی به سایت شما
تماس با ما
آدرس : مازندران، بابل، خیابان نواب صفوی، روبروی اشرفی 16
تلفن : 01132290134
فکس : 02189774876
ایمیل : info [a] raygansms.com
پیامک : 30006859
تلگرام : @RayganSMS