مشاهده وبسایت رایگان اس ام اس دریافت سامانه پیامک رایگان

گردن درد پیامکی چیست؟


 تاریخ : ۱۴۰۰/۴/۵ 211 Like

گردن درد پیامکی چیست؟

همه ما در طول روز بارها موبایل خود را چک می‌کنیم. با اپلیکیشن‌های تلفن همراه کار می‌کنیم، در وب گشت و گذاری داریم و یا اوقات فراغت خود را با بازی‌های موبایل سپری می‌کنیم. به طور کلی برای خواندن و انجام بسیاری از امور روزانه، سر خود را پایین می‌آوریم و بعد از آن گردن درد شدیدی را احساس می‌کنیم. اما از مشکلات و عوارضی که ممکن است بعدها با آن درگیر باشیم، غافل هستیم! سندروم گردن پیامکی نوعی آسیب و گردن درد است که بر اثر فشار مکرر به وجود می‌آید. این عارضه معمولا در جوان ها به دلیل استفاده بیش از حد از تلفن همراه در طول روز، شایع‌تر است. اما گردن پیامکی چه علائمی دارد و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟ جهت دسترسی به بخشهای مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علائم، پیشگیری و روشهای درمان آن

سندروم گردن پیامکی چیست؟

استفاده گسترده و بیش‌ازحد از تلفن همراه، تبلت و لپ‌تاپ در طول روز سبب ایجاد دردی می‌شود که به‌طور عامیانه گردن پیامکی گفته می‌شود. باوجود فواید زیاد تلفن‌های همراه گاهی اوقات زیاده‌روی در استفاده و یا استفاده طولانی‌مدت موجب به مخاطره انداختن سلامتی فرد استفاده‌کننده می‌شود.  اگر دقت کرده باشید در هنگام استفاده از تلفن همراه و یا صفحه‌نمایش کامپیوتر به‌ویژه زمان نوشتن و دیدن پیام‌ها و فیلم‌ها برای تمرکز بیشتر سر را به جلو می‌کشیم. این جابجایی با افزایش فشار بر ستون فقرات گردنی همراه بوده و درنتیجه اعصاب ناحیه گردنی را تحت‌فشار قرار می‌دهد.  با حرکت سر به جلو فشار روی گردن به‌صورت قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند و در صورت طولانی بودن وضعیت به‌صورت درد مزمن گردن بروز پیدا می‌کند.

در وضعیت عادی وزن سر حدود 4.5 تا 5.4 کیلوگرم است که این میزان با افزایش جلو رفتن سر تا حدود 27 کیلوگرم در وضعیت 60 درجه انحنای گردنی افزایش پیدا می‌کند. به تعبیر دیگری می‌توان گفت به ازای هر 5/2 سانتی‌متر جابجایی سر به جلو حدود 5/4 تا 5 کیلوگرم وزن سر افزایش می‌یابد. این مقدار را اگر با در نظر گرفتن میزان ساعات کار کردن با تلفن همراه و دیگر وسایل به‌صورت روزانه و هفتگی و ماهانه و سالانه محاسبه کنیم عدد قابل‌توجهی می‌شود، برای مثال این میزان در فردی که فقط روزانه یک ساعت و سر را در زاویه 30 درجه نگه می‌دارد حدود 18 کیلوگرم در روز و 126 کیلو در هفته، 540 کیلوگرم ماهانه و 6480 کیلوگرم سالانه بر ستون فقرات گردنی فشار وارد می‌شود. اگر میزان استفاده شما از تلفن همراهتان بیشتر است یا مقدار بیشتری تمرکز می‌کنید و سر را به جلو می‌کشید این وضعیت در مورد شما بسیار بدتر است. بنابراین وجود درد آزاردهنده از  کمترین تبعات این وضعیت محسوب می‌شود.

علائم سندروم گردن پیامکی

این عارضه به‌صورت وجود درد  و سوزن سوزن شدن و بی‌حسی در نواحی مختلف به‌ویژه در ناحیه گردن، پشت و شانه، و در برخی اوقات بازو و دست‌ها ازجمله نشانه‌های این سندروم می‌باشد.

درد گردن: فشار بر مفاصل ناحیه گردن و افزایش فشار بر عضلات این ناحیه سبب ایجاد درد در ناحیه گردنی است.

سردرد: کاهش تحرک طولانی‌مدت ناحیه گردن و سفتی عضلات این ناحیه می‌تواند سبب بروز سردرد در این ناحیه شود.

درد شانه: بسیاری از عضلاتی که از ناحیه گردن عبور می‌کنند در شکل‌گیری مفصل شانه نقش دارند. عدم تعادل این عضلات می‌تواند سبب ایجاد فشار در ناحیه شانه و درنتیجه بروز درد در این ناحیه شود.

سندروم متقاطع فوقانی: نوعی تغییر وضعیتی است که  به دلیل استفاده بیش‌ازحد از تلفن همراه و جلو رفتن سر در افراد استفاده‌کننده به وجود می‌آید. در این اختلال عضلات بخش قدامی سینه و پشتی گردن کوتاه و سفت می‌شود و عضلات بخش فوقانی پشت و جلو گردن کشیده می‌شود.

مشکلات تنفسی: به دلیل تغییرات به وجود آمده و اشاره‌شده در بالا این احتمال وجود دارد ک افراد مبتلابه این عارضه مشکلات تنفسی را تجربه کنند.

سندروم خروجی قفسه سینه: فشار بر اعصاب و عروق در محل خروج از قفسه سینه و در بین عضلات گردنی سبب انتشار درد از محل فشار به شانه، بازو  و درنتیجه کاهش قدرت، ضعف و لاغر شدن عضلات شست دست می‌شود.

درمان

ازجمله روش‌های درمانی مؤثر می‌توان به استفاده از داروهای مسکن، استفاده از گردن بندهای طبی، گرما درمانی، تمرینات کششی و تقویتی.

فیزیوتراپی برای درمان گردن پیامکی

فیزیوتراپی یکی از روش‌هایی است که به عنوان پیشگیری و درمان عارضه گردن پیامکی می‌توان از آن استفاده کرد. درمان فیزیوتراپی می‌تواند به کاهش علائم این عارضه کمک کند. درمان‌های فیزیوتراپی برای بیماری گردن پیامکی به تشخیص فیزیوتراپیست معمولا عبارتند از:

ورزش درمانی: با توجه به علائم و شدت گردن پیامکی، شرایط فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند تمرینات خاصی را به شما آموزش دهند. این تمرینات باعث ایجاد کشش در عضلاتی که دچار گرفتگی شده‌اند، می‌شود. تمرین درمانی معمولا باعث کاهش سفتی و درد گردن خواهند شد.

 

درای نیدلینگ: درای نیدلینگ یکی از روش‌های درمانی فیزیوتراپی است که برای کاهش دردهای ناشی از عارضه گردن پیامکی توسط فیزیوتراپیست‌ها تجویز خواهد شد. هدف از این روش آزادسازی اسپاسم عضلات گردن است. ماساژ درمانی: فیزیوتراپیست‌ها با بررسی وضعیت و معاینه دقیق بیمار، عضلاتی که نیاز است شل یا تقویت شوند را پیدا کرده و به کمک ماساژ درمانی، به درمان گردن درد پیامکی می‌پردازند. ماساژ درمانی به کاهش درد و از بین رفتن سفتی عضلات گردن کمک خواهد کرد.

 

تمرینات کششی برای کاهش علائم گردن پیامکی

عارضه گردن پیامکی با انجام برخی از تمرینات کششی گردن، قابل کنترل است. شما می‌توانید با انجام چند تمرین ساده گردن و شانه، علائم گردن پیامکی را تا حدود زیادی کاهش دهید. تمرینات کششی گردن و شانه‌ها برای بهبود جریان خون و کاهش درد موثر هستند. این تمرین عبارتند از:

کشش گردن
برای انجام این تمرین صاف بایستید. چانه خود را به سمت جلو و بالا بکشید به گونه‌ای که کشش را در ناحیه گردن خود احساس کنید. به مدت 5 ثانیه این وضعیت را حفظ کنید. سپس به حالت قبل برگردید. این حرکت را 5 بار در روز تکرار کنید.

چرخش گردن
برای انجام این حرکت ورزشی بهتر است روی یک صندلی بنشینید. سر را صاف و مستقیم نگه دارید. سپس سر خود را به طرف راست بچرخانید و به موقعیت اول برگردید و مجددا سر را به طرف چپ بچرخانید. بهتر است این تمرین 10 با در روز برای هر دو طرف گردن انجام شود.

تمرین شانه‌ها
در حالت ایستاده قرار بگیرد و پاها را به اندازه عرض شانه‌ها باز کنید. سپس هر دو شانه را به سمت بالا حرکت دهید و بعد آهسته به جای اول برگردانید. این حرکت را چند بار در طول روز تکرار کنید.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

همان طور که گفته شد در بسیاری از موارد، گردن درد پیامکی با تمرینات فیزیوتراپی و برخی از ورزش‌های کششی گردن به راحتی قابل مدیریت است. اما اگر گردن درد با سردرد شدید، سرگیجه، حالت تهوع یا احساس سوزن سوزن شدن در ناحیه بازو و دست باشد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. هر یک از این علائم با درد گردن می‌تواند نشان دهنده یک وضعیت خاص باشد که برای دستیابی به درمان صحیح باید توسط پزشک متخصص تشخیص داده شود.

 

منبع: ورزشکار و شهر کلینیک



Like 211

در باره نویسنده
ابوالفضل برزگران
کارشناس نرم افزار(وب مستر-ایده پرداز) علاقه مند به حوزه ی سئو

جستجو
 

خرید پنل اس ام اس (رایگان) در چند لحظه و دریافت سامانه پیامک با امکانات کامل و نامحدود پنل اس ام اس
سایر خدمات ما
طراحی سایت
طراحی و تولید نرم افزار
نرم افزار جامع دهیاری
جستجوگر هوشمند خبر
رایگان اس ام اس
پنل اس ام اس تعرفه پیامک نمایندگی
ثبت نام رایگان شماره اختصاصی ورود به سامانه
سامانه پیام کوتاه وب سرویس پیامک انتقال پیامک
سوالات متداول امکانات سامانه پیامک تماس با ما
وب سرویس ارسال پیامک ویژه برنامه نویسان پلاگین وردپرس ارسال پیامک
ارسال پیامک از طریق url- وب سرویس ارسال پیامک rest انتقال پیامک های دریافتی به سایت شما
تماس با ما
آدرس : مازندران، بابل، خیابان نواب صفوی، روبروی اشرفی 16
تلفن : 01132290134
فکس : 02189774876
ایمیل : info [a] raygansms.com
پیامک : 30006859
تلگرام : @RayganSMS