مشاهده وبسایت رایگان اس ام اس دریافت سامانه پیامک رایگان

آشنایی با برخی از روش های کلاهبرداری پیامکی


 تاریخ : ۱۳۹۹/۶/۵ 272 Like

آشنایی با برخی از روش های کلاهبرداری پیامکی

پیامک های جذاب و اغوا کننده در حوزه خدمات رسانی به شهروندان و برنده شدن و ... می تواند جز پیامک های کلاهبرداری باشد.


چه پیامک هایی مشکوک به کلاهبرداری هستند؟

اغلب پیامک هایی که با متنی بسیار جذاب و اغوا کننده طراحی شده و در غالب طرح های مختلف و یا ارائه خدماتی که همگی با استفاده از شیوه های مختلف مهندسی اجتماعی و در ایام و مناسبت های خاص مانند ثبت نام کارت سوخت ، هدفمندی یارانه ها ، ثبت نام سبد کالا ، رجیستری تلفن همراه و ثبت گوشی در سامانه همتا، ثبت آگهی در سایت های تبلیغاتی و ... به صورت انبوه برای هموطنان ارسال می شود جزو این دسته از پیامک ها قرار می گیرند.

در گونه دیگری از پیام ها فرد کلاهبردار با ارسال پیامکی به شخص قربانی وی را برنده جایزه (ماشین، حج و ...) اعلام کرده و با به کارگیری ترفندهایی اقدام به گرفتن شماره کارت بانکی و یا شماره حساب به همراه رمزهای اول و دوم کارت‌های اشخاص و یا رمز یکبار مصرف می کند و سپس مبالغ هنگفتی از حساب‌های بانکی طعمه‌های خود برداشت می کنند.

این کلاهبرداران حرفه‌ای، با ارسال پیامکی مبنی بر برنده شدن شخص در مسابقه یا قرعه کشی، از آن‌ها تقاضای اطلاعات شخصی کرده و با استفاده از این اطلاعات شخصی اقدام به کلاهبرداری از افراد بی­اطلاع جامعه می‌کنند.

اگر بخواهیم برای روشن شدن مسئله نمونه­ هایی از این موارد را ذکر کنیم؛ باید به موارد ذیل اشاره نمود

اخیراً بعضی از شبکه‌های ماهواره‌ای مسابقات پیامکی برگزار می‌کنند و سؤالی را به­ صورت زیرنویس برای بینندگان نمایش می‌دهند؛ البته طراحی این سؤال به­ گونه‌ای است که همۀ افراد بتوانند پاسخ صحیح را ارسال کنند. وقتی اشخاص قربانی جواب مسابقه را به شماره‌هایی که معمولاً داخلی هستند، ارسال می‌کنند با آن‌ها تماس گرفته می‌شود که در مسابقه برنده شده‌اید. در ادامه این کلاهبرداران بیان می‌دارند که ارزش جایزه‌ای که شخص قربانی برنده شده است، به طور مثال 100 هزار تومان است. که با توجه به برنده شدن آن‌ها در مسابقه، می‌بایست جهت دریافت جوایز 50 هزار تومان به همراه هزینه‌های ارسال و پست را واریز نمایند. در صورتی که ارزش واقعی این جوایز بیشتر از 10 هزار تومان نیست. به این شکل، افراد شیاد اقدام به کلاهبرداری از هم­وطنان می‌کنند و اجناس بی کیفیت خود را به این شکل به فروش می­رسانند.

در بعضی از تماس‌ها این افراد شماره حساب و رمز دوم کارت افراد را برای ارسال جایزه از آنها می‌خواهند باید توجه داشت که با ارسال شماره حساب و اطلاعات شخصی و رمز دوم کارت، افراد کلاهبردار می‌توانند حساب اشخاص را خالی کنند.

نمونۀ دیگری از این نوع کلاهبرداری­ ها به این روش انجام می‌شود که پیامکی مبنی بر اینکه شما در قرعه کشی طرح هزاران لبخند همراه اول و یا مسابقه‌های مشابه در سایر اپراتورها برنده شده‌اید به مخاطبان ارسال می‌شود. افراد کلاهبردار با ترفندهای خاص افراد را به پای دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها کشانده و با عملیات متقلبانه اطلاعات شخصی بانکی و رمز دوم کارت وی را بدست آورده و با استفاده از این اطلاعات اقدام به اخذ وجه از حساب شخصی مالباخته می‌نمایند؛ البته باید در نظر داشت که این افراد به قدری ماهرانه عمل می‌نمایند که اگر شخص با شماره‌های ارائه شده توسط این افراد تماس بگیرد با صدای ضبط شده اپراتورهای تلفن همراه مواجه خواهد شد که جای هیچ گونه شک و شبه­ای برای او باقی نمی‌ماند؛ باید توجه داشت که جهت واریز وجه به حساب به هر دلیلی، نیازی به حضور اشخاص در پای دستگاه عابر بانک نیست.

روش دیگر کلاهبرداری­ های دوست­یابی است. در این نوع کلاهبرداری که اخیراً افزایش پیدا کرده است، شخص کلاهبردار اغلب با جنسیت مؤنث با ارسال پیامکی مبنی بر اینکه من حاضرم به عقد موقت شما در آیم اگر موافق هستید؛ مثلاً عدد 6 را به همین شماره ارسال کنید، با شخص قربانی ارتباط برقرار می‌نمایند. این شخص بعد از دریافت پیامک با ارسال متن مورد نظر شخص کلاهبردار، آمادگی خود را برای برقراری ارتباط با شخص کلاهبردار اعلام می‌کند. در ادامه شخص کلاهبردار با برقراری تماس تلفنی برای ادامۀ این ارتباط، درخواست مبلغی وجه نقد می‌نماید. شخص فریب خورده برای اینکه به هدف خود برسد با این درخواست موافقت کرده و مبلغ درخواستی شخص کلاهبردار را به شماره حسابی که او در اختیارش قرار داده واریز می‌کند؛ معمولاً شخص کلاهبردار بعد واریز پول به حسابش دیگر سر قرار حاضر نشده و به تماس‌ها پاسخ نمی‌دهد و افراد مالباخته نیز از ترس آبروی خود از طرح شکایت در محاکم قضایی نیز خودداری خواهند کرد.

روش معروف چوپان دروغگو از دیگر موارد کلاهبرداری های پیامکی است. در این روش، پیامکی برای شخص ارسال می‌شود مبنی بر اینکه من از روستایی در یکی از استان‌های کشور با شما تماس می‌گیریم و شغل من کشاورزی و دامداری است به هنگام کار بر روی زمین به گنج یا سکه‌های با ارزش برخورد کرده‌ام که برای فروش آن‌ها به کمک شما احتیاج دارم. شمارۀ شما را با استخاره به قرآن بدست آوردم. مخاطب بی­ اطلاع، از روی طمع و به خاطر بدست آوردن گنج زیر خاکی و سکه با پرداخت مبلغی پول، به ظاهر صاحب این سکه‌ها می‌شود؛ ولی بعد از بررسی بیشتر متوجه خواهد شد که این سکه‌ ها تقلبی بوده و ارزش مادی خاصی ندارند. در این روش کلاهبرداران حتی برای از بین رفتن هرگونه سوءظن از احساسات مذهبی استفاده می‌نمایند یا کلمات را اشتباه تایپ می‌کنند که شخص خواننده باور کند که این افراد بی سواد و روستایی هستند.

اگر بدنبال یک راهکار بسیار مفید برای جلوگیری از فیشینگ هستید لطفا پست افزونه ی آنتی فیشینگ را مطالعه بفمرمایید



Like 272

در باره نویسنده
ابوالفضل برزگران
کارشناس نرم افزار(وب مستر-ایده پرداز) علاقه مند به حوزه ی سئو

جستجو
 

خرید پنل اس ام اس (رایگان) در چند لحظه و دریافت سامانه پیامک با امکانات کامل و نامحدود پنل اس ام اس
سایر خدمات ما
طراحی سایت
طراحی و تولید نرم افزار
نرم افزار جامع دهیاری
جستجوگر هوشمند خبر
رایگان اس ام اس
پنل اس ام اس تعرفه پیامک نمایندگی
ثبت نام رایگان شماره اختصاصی ورود به سامانه
سامانه پیام کوتاه وب سرویس پیامک انتقال پیامک
سوالات متداول امکانات سامانه پیامک تماس با ما
وب سرویس ارسال پیامک ویژه برنامه نویسان پلاگین وردپرس ارسال پیامک
ارسال پیامک از طریق url- وب سرویس ارسال پیامک rest انتقال پیامک های دریافتی به سایت شما
تماس با ما
آدرس : مازندران، بابل، خیابان نواب صفوی، روبروی اشرفی 16
تلفن : 01132290134
فکس : 02189774876
ایمیل : info [a] raygansms.com
پیامک : 30006859
تلگرام : @RayganSMS